PERSBERICHT – GO! Opera, 14 juni 2018

Stichting GO! Opera laat zien dat opera voor iedereen leuk, ontroerend en toegankelijk kan zijn

Grootste opera binnen Culturele Hoofdstad is in Joure

Met zo’n 80 musici op het podium is Queen Arthur van GO! Opera in Joure de grootste muziektheaterproductie binnen Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. Queen Arthur is een opera pastiche: échte opera, maar wel een volledig nieuwe productie die volledig is samengesteld uit highlights uit ruim driehonderd jaar operageschiedenis. Heel veel muziek die echt iedereen kent iedereen kent vanuit reclames of Hollywood, juist vanwege hun sterke herkenbaarheid en verbeeldingskracht. Zondag 17 juni a.s. om 15.00 uur in Park Herema State in Joure!

Een aansprekend verhaal, een professioneel acteur die het publiek meeneemt, professionele operasolisten en een hoogwaardig begeleidingsorkest en een groot GO! Operaprojectkoor van zo’n zeventig zangers. Samen staan deze ingrediënten garant voor schitterende productie in het prachtige park Herema State in Joure. Het verhaal speelt zich af op Camelot rond de driehoeksverhouding tussen Arthur, Guinevere en Lancelot, maar de mythe van Avalon krijg in Queen Arthur een verrassende wending als de tovenaar Merlijn zijn duizendjaar oude geheim eindelijk verteld. Een verhaal dat alle emoties prikkelt: van ontroering, liefde en intriges tot strijd, plezier en feest.

Het prachtige park aan de Herema State in naast het gemeentehuis van De Fryske Marren in Joure vormt op zondag 17 juni het prachtige decor voor de nieuwe opera pastiche Queen Arthur van GO! Opera. Het is een grote productie met operakoor en begeleidingsorkest en solisten. Bariton Frans Fiselier zingt de rol van Koning Arthur. De Alkmaarse mezzosopraan Ingrid Stijsiger zingt de rol van Koningin Guinevere. Ridder Lancelot wordt gezongen door de heldentenor Jeroen Bik.

Eigentijdse thema’s in een feest van herkenning
Centraal thema in deze opera staat de relatie tussen Arthur en Lancelot. Het libretto neemt daarmee op respectvolle wijze een verrassende wending ten opzicht van de oude legende zoals die wordt vertelt in De Nevelen van Avalon, waarin de driehoeksverhouding ook een belangrijk thema vormt, maar traditioneel is uitgewerkt. De avontuurlijke Middeleeuwse legende biedt met de moderne twist een inspirerende basis voor een productie vol met herkenbare, beroemde melodieën.

Een selectie van zeer bekende muziek uit zo’n 300 jaar operageschiedenis krijgt op verrassende wijze nieuwe betekenis door ze in nieuwe context te plaats. Het resultaat is een groot feest van herkenning met veel muziek die bij het grote publiek soms beter bekend is uit bioscoopfilms en reclames. Van Puccini’s Nessun Dorma, Verdi’s Triomfkoor en La Donna e Mobile en de Parelvissers van Bizet tot het opzwepende Dans van de Ridders uit Borodin en het prachtige Bloemenduet uit van Delibes: muziek die echt iedereen -vaak onbewust- al heel goed kent!

De voorstelling is ongeveer anderhalf uur en wordt zonder pauze gespeeld. Te zien op zondag 17 juni om 15.00 uur in Park Herema State in Joure. Meer informatie en kaartverkoop: www.GoOpera.nl.